Dulu
guru dianggap pendidik dalam semua hal.
Sebab itu, ibu bapa menyerah sepenuhnya kepada guru tugas untuk mendidik
anak masing-masing tanpa sebarang perasaan rugu dan prejudis. Guru dianggap adiguru yang tahu dan bijak
dalam segala bidang.
Jadi, guru
boleh melakukan apa saja terhadap setiap pelajar perkara yang difikirkan
baik. Hubungan guru dengan murid ibarat
seperti bapa dengan anak. Jadi, amat
mudah untuk guru pada masa dulu mendidik anak murid untuk menjadi insan berguna
kepada agama bangsa.
Namun,
segalanya sudah berubah. Guru hanya
dianggap menjalankan tugas di sekolah.
Guru tidak boleh memandai untuk melakukan itu ini terhadap muridnya. Silap hari bulan, \guru akan disaman oleh ibu
bapa pelajar disebabkan sesuatu tindakan yang tidak disenangi.
Guru
sekarang dilarang keras merotan atau mendenda pelajar yang melakukan kesalahan
disiplin atau tidak mematuhi apa yang disuruh.
Sedangkan perkara ini adalah dianggap kaedah paling berksasan untuk
mendisiplinkan pelajar.
Disebabkan
perubahan iklim batasan tugas atau kuasa guru, masalah disiplin pelajar semakin
menjadi-jadi. Pelajar sudah menjadi
keras kepala dan tidak menghormati guru. Perbuatan melanggar disiplin, buli, ponteng sekolah dan sebagainya sudah
semakin tidak terkawal.
Untuk
mengatasi masalah ini, kuasa guru perlu dikembalikan seperti dulu. Tindakan merotan dan mendenda pelajar yang
melanggar disiplin perlu diserahkan semula kepada guru. Namun, pada masa yang sama, guru sendiri
perlu bertindak bijak dalam menjalankan tugas.
Jangan terlalu ikut emosi dan tindakan keterlaluan.
Islam
mengajar kita secara berhemah dan berperingkat-peringkat. Jangan ambil tindakan sebarangan. Amalan bersederhana itu dituntut oleh
agama. Ini sesuai dengan metodologi
dakwah yang menekankan kepada kasih sayang dan memberi tunjukajar.
Beban
tugas antara yang menghalang kesempurnaan tugas. Manusia tidak mampu untuk melakukan semua
tugas yang diserahkan jika terlalu banyak dan di luar batasan kerupayaan dari
segi masa, kepakaran dan peluang untuk melakukan.
Sekarang
ini didapati tugas guru tidak hanya semata-mata mengajar di dalam kelas. Mereka juga terlibat dengan tugas pentadbiran
dan pengkeranian. Guru turut
dipertanggungjawabkan untuk melakukan tugas kemasyarakatan, menghadiri kursus
dan sebagainya. Hal ini menyebabkan
tumpuan guru dalam melakukan tugas mengajar tidak dapat diberikan
sepenuhnya.
Ada
guru yang menginggalkan kelas semata-mata ada komitmen lain. Kalau guru tidak berpeluang sepenuhnya
bersama dengan pelajar, tentu sekali proses pembelajaran dan dakwah akan
terganggu. Sudahlah masa yang
diperuntukkan untuk seseorang guru mengajar agak terhad. Maka semakin kuranglah guru dapat
melaksanakan tugas hakikinya iaitu mengajar.
Untuk
mengatasi msalah ini, pihak pentadbiran sekolah dan Kementerian Pelajaran perlu
merangka pembahagian tugas yang lebih memberi peluang untuk guru melaksanakan
tugas hakiki secara teratur.
No comments:
Post a Comment